Hästi toimivad
veebilehed ja andmerakendusedMetaandmed on andmed andmete kohta, mis kirjeldavad näiteks põhisisu loomise aega, olemust, teemavaldkonda, asukohta. Kodulehtedel on tüüpiliselt kasutusel kaks metavälja - võtmesõnad (ingl. keywords) ja metakirjeldus (ingl. meta description), mis on kodulehe päises sellise paigutuse ja formaadiga, et need on küll loetavad otsingusüsteemidele kuid ei ole otseselt nähtavad tavalugejaile kui need lehte tavalises vaates brauseris loevad. |
Metaandmete kasutus on tänapäeval üsna piiratud, sest mitmed otsingusüsteemid on üheselt väljendanud, et võtmesõnade välja sisu ei loeta ega arvestata. Loe lähemalt lugu "Miks Google ei kasuta võtmesõnade metavälja" Google Webmaster blogist. Samas on ka kirjeldatud, millistel erandjuhtudel võidakse metakirjeldusest fraase indekseeringute jaoks kasutada.
Metakirjeldus - meta description Erinevalt võtmesõnadest on metakirjelduse välja roll sootuks teine - seda kasutab enamik otsingumootoreid nähtavate kirjelduste kuvamisel. |
Google kirjeldus sõltub sellest, millega otsitakse Mitmed kliendid on eelneva metakirjelduse definitsiooni peale arvanud, et "Ahaa, kui ma kirjutan metakirjeldusse lehe kokkuvõtte, siis kuvab Google enda otsinguvastete kirjeldustes alati seda". Päris nii see siiski ei ole, kuvatav kirjeldus sõltub siiski ka sellest, millist otsingufraasi otsingus kasutatakse. Näiteks ülal toodud ekraanivaatel on otsitud fraasiga "billigste priser på papirsposer" ja järgneval "Papirposer.com har vi et stort udvalg af poser", siis on neil otsingutulemustes erinev kirjeldus. |
Metakirjelduse toimetatavus Erinevates sisuhaldussüsteemides on metakirjelduse välja toimetamine lahendatud üsna mitmesugusel moel. Mõnes vähema funktsionaalsusega lohmakas raamistikus, ei olegi võimalik kirjeldust igal lehel eraldi muuta. Loe lisaks artiklit "Sisuhaldussüsteemide suur võrdlustest".
Meie poolt enamike lehtede jaoks kasutatav FastLion paistab teiste seast positiivselt silma, sest selles on metakirjelduse väli täpselt sama fondi ja suurusega nagu tänapäeval Google ostinguvastetes ja selle poolest on hästi mugav ka kirjelduse pikkust toimetada - kohe on näha kui pikalt teise ritta peaks teksti kirjutama, et see paistaks täpselt nii nagu Google seda potentsiaalselt kuvama hakkab.
|
Kui pikk peaks metakirjeldus olema? Kümne aasta tagused SEO käsiraamatud ütlevad kui ühest suust, et metakirjeldus peab olema 155 tähemärgi pikkune ja kui see on kasvõi pisut pikem, siis on karistus rängemast rängem. Nali naljaks, aga mõni "ekspert" juhib sellele tänapäevalgi tõsimeelselt tähelepanu ja hoiatab, et pisut pikem metakirjeldus kahjustab tõsiselt kasutajakogemust ja indekseeringuid otsingusüsteemides.
Põhiline probleem täpse tähemärkide tagaajamise juures on, et Google on mitmel korral muutnud enda otsinguvastete stiili - eelkõige fonditüüpi ja kirja suurust. Erinev font ja suurus mahutab erineva hulga teksti. Ühepunktine suurusemuutus või näiteks Ariali asemel Verdana kasutamine tekitab mahutavuses juba 10-12 tähemärgise erinevuse.
Veelgi enam, isegi täpselt samasuguse kirjastiili puhul võib kindlale alale mahtuva teksti pikkus sõltuda ka keelest ja sellest kui palju konkreetses lauses esineb nn. "laiu" või "kitsaid" tähti. M ja W tähti mahub kahte ritta näiteks ainult 90, samal ajal on "l" ja "i" tähed sedavõrd kitsamad, et neid läheb lausa 336 jagu! |
Google näitab 2-3 realist kirjeldust Nägime eelnevatest näidetest, et tähtede mahutavus kahele reale on erinevates keeltes erinev, sõltub kapitalisatsioonist ja konkreetselt kasutatud tähtede laiusest. Google on küll traditsiooniliselt enamasti näidanud kaherealist kirjeldust, kuid selleks, et otsinguvastete rida oleks sisukam ja mitmekesisem, lisatakse nüüd vahele ka mõned kolmerealised kirjeldused, mis on täiesti selgelt üle 200 tähemärgised. Vaatame näiteks järgnevat otsingutulemuste näidet. |
Kvantiteet versus kvaliteet Selle asemel, et jääda raamatutarkuse juurde näpuga järge ajama (mis on enamasti vananenud ega võta arvesse kõige uuemaid suundumusi), on mõistlik põhjalikumalt järgi mõelda metakirjelduse sisulise toimemehhanismi peale.
Lehekülje kirjeldus otsinguvastetes on otsijaile nähtav jupp teksti, mille põhjal üritatakse väga lühikese ajavahemiku jooksul aimata, kas viidatav lehekülg vastab otsija vajadustele või mitte. Google püüab küll leida kas metakirjeldusest või mujalt lehe tekstilistest elementidest otsingufraasiga haakuvaid lauseid, kuid Google ei ole enda tehisintellekti veel nii kaugele arendanud, et suudaks teksti sisuliselt ümber kirjutada.
Milline tekst töötab otsinguvastetes paremini? Lühike vastus oleks - motiveeriv tekst. Käsitlesime artiklis "Isekas või isetu sisuturundus", milles jõudsime järeldusele, et pelga enesekiituse kõrval on soovitav käsile võtta ka külastaja jaoks huvitavamad ja väärtuslikumad teemad. Täpselt sama põhimõte töötab ka hea metakirjelduse kirjutamise juures. Tüüpilise e-poe puhul on väärtuspakkumisteks näiteks:
Kui metakirjelduses kasutada mõnda neist väärtuspakkumistest, siis tõstab see kirjeldust esile ning tekitab külastajates suuremat huvi.
Kliki siia - see töötab siiani hästi Kuna otsinguvastete reas on tegemist lingiga, siis on külastajate poolt tehtav tegevus sellele klõpsamine. Otsinguvastete lehel sirvitakse igat kirjeldust väga lühikest aega, siis pole see just kõige parem koht väga sügavamõttelisteks targutusteks või filosoofilisteks uitamisteks. Kui tahad, et just sinu lehe lingile teistest rohkem klõpsataks, siis tulebki kasutada ka kirjelduses tegevusele üleskutsuvat fraasi, sellised on näiteks: "Klõpsa siia, et ...", "Loe lähemalt, miks ...", "Vaata järgi, kas ..." ja teised sarnased üleskutsed hästi sõnastatud väärtuspakkumistega muudavad metakirjeldused oluliselt paremini töötavaks.
Google hindab häid metakirjeldusi Arvukate teiste otsingualgorütmi elementide seas on lehe sisuline vastavus ja haaravus, sealhulgas otsinguvastete reas klõpsamise määr Google jaoks väga oluliseks kvaliteedikriteeriumiks. Väga tähtis on aru saada, et Google eesmärgiks on pakkuda maailma kõige paremat otsinguteenust - selleks püütakse välja sõelude sellise sisukusega otsinguvasteid, mida külastajad klõpsaksid ja loeksid.
Seega, kui sinu metakirjeldus on selgelt sirgjooneline ja huvipakkuv, siis klõpsatakse seda teistega võrreldes rohkem. Parema klikitavuse määraga lehed saavad aga Google silmis parema kvaliteediskoori ning tõstetakse selle tulemusena otsingutulemustes kõrgematele kohtadele.
Metakirjelduste kokkuvõtteks Kui sul pole lehe avaldamisel väga palju aega, siis ei juhtu absoluutselt mitte midagi kui jätad metakirjelduse välja tühjaks - Google otsib siis ise kirjelduse jaoks sinu lehe pealkirjast, sissejuhatusest ja sisutekstidest sobivad lausejupid.
Kui oled metakirjelduse siiski kirjutanud, ei ole ikkagi kunagi absoluutset garantiid, et Google iga otsingufraasi peale kirjelduse ridadel just sinu kirjutatud teksti kasutab. Metakirjeldust võidakse kuvada ka poolikult, kui see on oluliselt lühem kui 160 tähemärki - siis lisatakse juurde mõni lause mujalt lehe osadest, näiteks sisutekstist.
Meie pikaajaliste kogemuste najal kasutab Google lehe päisesse kirjutatud metakirjelduse suurema tõenäosusega juhul kui selles on üleskutse tegevusele ja sisuliselt esitatud väärtuspakkumised (vähemalt üks-kaks asja, mis külastajatele tõeliselt korda lähevad).
Aga ikkagi, raamatus oli et peab olema 155 tähemärki Eesti keeles on küll ütlus, et "Kirjasõna ei valeta" aga tõenäoliselt oli see käsiraamat enam kui 7-8 aastat vana ja sellest ajast on Google enda otsingualgorütme üsna palju muutnud. Kui aastaid tagasi oli esiplaanil metakirjelduste tehniline pool nagu tähemärkide arv, märksõnade sisalduvus ja esinemistihedus, siis nüüd on hoopis olulisemaks tõusnud sisuline kvaliteet - see kui palju pakub leht külastajatele tõelist väärtust, püüab tähelepanu ja vastab kommunikatiivses mõttes suuremale hulgale lugejate küsimustele.
Kvaliteet tänapäevases mõistes Google ei suuda veel lehtede sisu väärtust iseseisvalt väga täpselt hinnata aga seda polegi otseselt vaja. Kui eesmärgiks on kasutajate rahulolu, siis piisab Googlele täiesti külastajate käitumismustrite põhjal välja joonistuvate kvalitatiivsete parameetrite jälgimisest, näiteks loeb Google oluliseks kodulehel veedetud aega, põrkemäära ja otsingutulemuse ammendavust.
Hea metakirje saladus Korralike metakirjete kirjutamise juures on muidugi oluline aru saada, milline on ühe või teise kirje kasutusotstarve nii kodulehel kui otsinguvastetes. Teisalt on tõusnud tänapäeval üha olulisemaks selge sõnaseadmisoskus ja tabav kirjutamisstiil, mis pakub külastajatele sisulist väärtust - lahendab nende probleeme ja vastab elulistele küsimustele. |
Veebirakendused
Meie poolt loodud kodulehed on mugavad toimetada ja saavad Google käest hea kvaliteediskoori. Hea nähtavus otsingutes aitab sul edustada enda organisatsiooni tulemuslikumalt ja mõistlike püsikuludega.
Lihtsast keerukamateni
Lisaks lihtsatele lehtedele oleme loonud tootekataloogide ja tellimissüsteemidega e-poode ning ka keerukama andmestikuga kalkulaatoreid, mis teevad dünaamiliste arvutuste tulemused veebis nähtavaks.
Pikad traditsioonid
Ettevõte päringuid vastu ei võta,
saad tutvuda varasemate kajastustega artiklitebaasis, sisu haldamist hõlbustavate juhendmaterjalide ja mitmete veebitööriistade tutvustustega.
Kontaktandmed
Ei võta vastu päringuid, ei tee
pakkumisi, ega sõlmi teenuslepinguid
Firma nimi: Aara disainibüroo OÜ,
registreerimisnumber. 11477099
IBAN: EE967700771001668194